بررسی لامبورگینی آونتادور اولتیمائه، آخرین تلاش شیرشاه برای بقا
لامبورگینی آونتادور LP780-4 اولتیمائه آخرین محصول سنتآگاتا از خانواده آونتادور با موتور تنفسطبیعی V12 است. سازنده ممکن است در آینده در محصولات خاص دیگری نیز از این موتور استفاده کند. با این همه، قرار شده که جانشین آونتادور خودرویی هیبریدی با موتور V12 باشد که همچنان برای حفظ اصالتش، از هیچ توربویی استفاده نمیکند. اولتیمائه پایان یک نسل و آغاز نسلی دیگر به شمار میرود.
آخرین حضور آونتادور در بازار
بهجای اینکه درباره این حقیقت صحبت کنیم که دوران موتورهای تنفسطبیعی همانند موتور آونتادور به سر آمده است، بگذارید روی این مسئله تمرکز کنیم که خودرویی به ارزشمندی و مهمی آونتادور چگونه میخواهد بازنشسته شود؟! این نام از آن جهت مهم است که حتی زمانی که نسخه اولیه LP700-4 در سال ۲۰۱۱، با موتوری V12 و ۶۹۰ اسب بخار قدرت رونمایی شد، تلاشی حماسی و موفق از سوی لامبورگینی به شمار میرفت؛ این مسئله تا جایی پیش رفت که مدیرعامل، «استفان وینکلمن»، آن را نه یک، بلکه دو نسل جلوتر از مورسیهلاگو میدانست. ارگونومی بسیار بهتر آونتادور نسبتبه پدرش، پلتفرم فیبرکربنی بسیار محکمتر مونوکوک بهجای استفاده از قاب آلومینیومی و موتور قدرتمندتر و جدید V12 همگی بخشی از بهبودهای آونتادور بودند.
آونتادور امروزه هم خودرویی مهم به شمار میرود؛ با وجود اینکه سازنده میتوانست اولتیمائه را با قیمت بیش از ۳۴۵ هزار پوندیاش بهعنوان خودرویی تولید محدود عرضه کند، این کار را نکرد. این نسخه با ترکیب و استفاده از بهترین ویژگیها در لامبورگینیهای جدید به یکی از مهمترین و بهترین لامبورگینیهای V12 تاریخ تبدیل شده است.
موتور ۶.۵ لیتری اولتیمائه با اگزوزهای دوگانه که موقعیت جدیدی پیدا کردهاند (و هماکنون در ارتفاع زانو قرار دارند) و شیشه پشتی شفاف که دیدی مناسب برای تماشای موتور V12 فراهم میکند، درحقیقت یک نسخه قلمهزدهشده از موتور آونتادور SVJ به حساب میآید؛ تنها تفاوتشان این است که اولتیمائه از آن هم قدرتمندتر شده. راننده میتواند با رسیدن به دور موتوری تنها ۲۰۰rpm کمتر از خط قرمز، یعنی ۸۵۰۰rpm، به تمام ۷۶۹ اسب بخار قدرت این هیولای ایتالیایی دسترسی داشته باشد.
موشک بالستیک ایتالیا
نتیجه همه اینها عملکردی مانند یک موشک بالستیک است که باعث میشود اولتیمائه برای رسیدن به سرعت ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت، تنها ۲.۸ ثانیه زمان لازم داشته باشد و در نهایت نیز به سرعت ۳۵۴ کیلومتر در ساعت برسد؛ بهاینصورت، اولتیمائه به سریعترین لامبورگینی تبدیل میشود.
لامبورگینی برای این نسخه، از شاسی موجود در آونتادور S بهره برده است. استفاده از اگزوزهای جدید، بهرهمندی از مواد جدید چون تیتانیوم در بخش موتور و طراحی جدید بخش عقب و دیفیوزر جدید برگرفته از طراحی چنتناریو، همهوهمه باعث شده تا اولتیمائه تا ۲۵ کیلوگرم سبکتر شود. سازنده برای تکمیل این پکیج، اولتیمائه را به سیستم اطلاعات سرگرمی آئودی، سیستم چهارچرخ محرک (که بیشتر وزن خود را روی بخش پشتی خودرو انداخته است و محور جلو تنها درصورت لزوم از بسته کلاچ هالدکس استفاده خواهد کرد) و فرمانپذیری چرخهای عقب نیز مجهز کرده است. با وجود همه این تغییرات، جعبهدنده همچنان همان نسخه ISR است که پیشتر هم از آن استفاده میشد.
شاید از حسوحال رانندگی اولتیمائه بپرسید! باید بگویم که تقریبا شبیه آونتادور S است اما دقیقتر و سریعتر. درست است که S همچنان کَند بیشتری نسبتبه آنچه که نیاز داشته باشید دارد، اما بررسی ما در یک مسیر مستقیم نشان داد که اولتیمائه تا چه اندازه بالاتر از S قرار میگیرد. سرعت این خودرو از دور ۶۰۰۰rpm بهشکل وحشتناکی زیاد میشود؛ چراکه برخلاف بسیاری از رقبا، از موتوری خالص از لحاظ مکانیکی استفاده کرده و به توربوشارژ اعتقادی ندارد. همین مورد درباره پاسخ تصنعی پیشرانه به دستورات راننده نیز صدق میکند که با کمک تجهیزات الکترونیکی به این دقت رسیده است؛ درست همانند فراری SF90 استراداله. سوار اولتیمائه شوید… پس از آن تنها خودتان و موتور V12 پشت سرتان را حس خواهید کرد.
تعویض دندهها به بالا چندان قانعکننده نیستند؛ بالاخره باید بدانیم که ISR به انتهای راهش رسیده است. هنگامی که در جریان ارائه گشتاور از سوی موتور خلل یا مکثی ایجاد شود، مرکز ثقل خودرو باعث میشود تا بدنه به جلو پرتاب شود. همین مورد ضربآهنگ رانندگی را بهم میریزد و باعث از رمق افتادن راننده و اعتمادبهنفس او میشود. درنهایت همه چیز به نسل آینده بستگی دارد؛ اینکه میتواند فاصله پرجمدار لامبورگینی با رقبا را کم کند یا خیر!
من خودم بیش از آنچه که تصور کنم از فرمانپذیری اولتیمائه لذت بردم. لامبورگینی باید به فکر راهی باشد که پرچمدار بعدی خود را بیشازپیش روی سواری راننده متمرکز کند. خوشبختانه الوتیمائه بیشتر از S و SVJ به رانندگان اهمیت میدهد. سر پیچها حس میکنید که تکیه خودرو بیشتر روی بخش پشتی است. یک بار هم که بتوانید با قدوقواره بزرگ و پهن اولتیمائه کنار بیایید، راندمان و حرکات شاسی برایتان طبیعی خواهد شد. در این زمینهها، مکلارن ۷۲۰s همچنان در تمام موارد (بهجز موتور که توسط V12 ایتالیاییها خورد میشود) خودروی بهتری نسبتبه آونتادور به شمار میآید.
آیا خرید این خودرو کاری عاقلانه است؟!
در کل ۳۵۰ نفر شانس خرید اولتیمائه کوپه و ۲۵۰ نفر هم شانس مالکیت اولتیمائه رودستر را دارند. این افراد با وجود اینکه از بعضی از ضعفهای این خودرو هم آگاهی دارند، بعید است که دربارهشان اهمیت خاصی بدهند. آنها از شرایط خرید و پیشنیازهای داشتن چنین خودرویی آگاه هستند؛ در عصری که خودروها رو به برقیشدن گذاشتهاند و چه بسا زمانی برسد که حتی ابرخودروهایمان نیز خودران باشند، این خودروهایی چون لامبورگینی آونتادور اولتیمائه هستند که با آوردن حس ترس، وحشیگری و خاص بودنشان روحی تازه به راننده خود میدهند و ارزشمندتر از گذشته میشوند. در آخر، اولتیمائه را میتوان جشن بازنشستگی خوبی برای خاندان آونتادور دانست.
مشخصات فنی لامبورگینی آونتادور اولتیمائه
موتور | ۶.۵ لیتری V12 تنفسطبیعی |
جعبهدنده | ۷ سرعتی خودکار |
چینش محورهای محرک | موتورمیانی- چهارچرخ محرک |
قدرت | ۷۶۹ اسب بخار در دور ۸۵۰۰ |
گشتاور | ۷۱۲ نیوتن متر در دور ۶۷۵۰ |
شتاب اولیه | ۲.۸ ثانیه |
حداکثر سرعت | ۳۵۴ کیلومتر بر ساعت |
وزن خالص | ۱۵۵۰ کیلوگرم |
انتشار دیاکسید کربن | ۴۴۲ گرم بر کیلومتر |
رقیب اصلی | فراری SF90 استراداله |
امتیاز نهایی | ۴ از ۵ |
منبع autocar برچسب هابررسی فنی و تخصصی رودستر سوپراسپرت کوپه