وبلاگ

جلوپنجره بزرگ یا متعادل، مسئله این است!

بحث کردن درباره طراحی‌های چند سال اخیر بی‌ام‌و بدون اشاره به جلوپنجره‌های جنجالی این خودروساز ممکن نیست. دو حفره بزرگ در جلوی خودروهایی همچون M3، M4، سری ۴ کوپه و گرن کوپه جزو جنجالی‌ترین عناصر طراحی کل تاریخ بی‌ام‌و بوده‌اند. اما باواریایی ها تنها نیستند. جلوپنجره‌های بزرگ و خارج از تصور تقریباً در جای‌جای صنعت خودرو دیده می‌شوند اما چرا این‌گونه است؟ پیتر استیونز که طراح اسبق خودروهایی همچون بی‌ام‌و V12 LMR و مک لارن F1 بوده است اخیراً دراین‌باره صحبت کرده است.

صادقانه باید گفت مسئله طراحی جلوپنجره‌های بزرگ منحصر به بی‌ام‌و نیست و این رویه طبق گفته استیونز جدید نیز نیست. در واقع بحث جلوپنجره‌های بزرگ به زمان پیشرانه‌های آب‌خنک بازمی‌گردد که نیازمند رادیاتورهای بزرگ برای خنک کردن بودند.

استیونز می‌گوید:

زمانی که بخش جلوی خودرو برای نصب پیشرانه پذیرفته شد، رادیاتور مشهود در جلوی پیشرانه نیز محل واضح آن بود. به همین خاطر شانس تمایز یک خودرو از یک مدل دیگر با استفاده از رادیاتور به عنوان نشانی بزرگ وجود داشت. با اینکه محل قرارگیری رادیاتورها و جلوپنجره‌ها اساساً به بحث مهندسی مربوط بود اما خودروسازان درباره این عنصر گرافیکی بسیار سخت‌گیرانه عمل می‌کردند

از آنجایی که خودروسازان فهمیدند نیازی به رادیاتورهای بزرگ به منظور خنک کردن پیشرانه‌ها نیست و بجای آن می‌توان بخش اعظم جلو را گرفت و تنها حفره‌هایی کوچک برای خنک کردن رادیاتور قرار داد، به همین خاطر هنوز هم نیاز به تمایز محصولات از دیگران وجود داشت. جنرال موتورز در دهه ۷۰ میلادی تصمیم گرفت هریک از برندهای خود را با جلوپنجره‌های متفاوت متمایز کند. جیورجتو جیوجیارو نیز یک جلوپنجره افقی بزرگ برای نسل اول گلف طراحی کرد اما فقط بخش کوچکی از آن برای خنک کردن رادیاتور نیاز بود و به همین خاطر طراحی این بخش در کل سرراست بود.

در سال‌های آغازین قرن ۲۱ میلادی آئودی جلوپنجره‌های بزرگ را روی محصولاتش معرفی کرد تا هویت خاص خودشان را داشته باشند. آئودی بنا به دلایل متنوع اولین خودروسازی است که واقعاً از جلوپنجره بزرگ استفاده کرده است. البته همین طراحی تک فریم جلوپنجره آئودی با استقبال فراوانی روبرو شد. جلوپنجره تک فریم آئودی بسیار زیبا به نظر می‌رسد اما از زمان اولیه تاکنون شاهد افزایش ابعاد این قطعه جنجالی بوده‌ایم.

بی‌ام‌و نیز جزو دیگر برندهای خبرساز از این نظر بوده است و شاید به خاطر تاریخچه خود بیشتر از همه در دید باشد. جلوپنجره کلیوی شکل همیشه طراحی متفاوت و جذابی داشته است اما حالا به عنصری جنجالی بدل شده است.

بی‌ام‌و، آئودی، لکسوس و دیگر برندها که از جلوپنجره‌های بزرگ استفاده کرده‌اند به آمار فروش به عنوان اثبات محبوبیت این روند اشاره می‌کنند. البته استیونز به نکته جالبی اشاره می‌کند. او می‌گوید اکثر مشتریان خودروهای خود را لیزینگ کرده‌اند و هم‌اکنون خودروی کارکرده و سالخورده را با نمونه‌های جدید دارای جلوپنجره بزرگ تعویض می‌کنند و چاره‌ای هم ندارند. بنابراین شاید این طراحی به اندازه‌ای که خودروسازان می‌گویند محبوب نیستند و تنها گزینه در دسترس هستند.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا